2024.07.01. 14:00
Újra Miskolc útjait járja a vízgőz-okádó - képekkel
Érdemes figyelni, mert bármikor találkozhatunk a nem mindennapi járművel.
Vízgőzt pufog ki a jármű
Fotó: Stefan Redel
Február folyamán Miskolcon tesztelték a csupán vízgőzt kipufogó hidrogénbuszt, melyet az utazóközönség különböző útvonalakon díjmentesen próbálhatott ki. A hidrogénbusz 4500 kilométert futott a város útjain.
![hidrogen-busz-01-aj](https://cdn.boon.hu/2024/03/rF8DSp1t4_z6nO1Iu23Uu2y1p124uhNhO4oG1JfC8AU/fit/1200/774/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzY1OGYxM2QzOTI0YzQxYjk5ZGVjZmIzMjY1YWU5MjE3.jpg)
Fotó: Ádám János
Az autóbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz Kft. biztosította egy mobil hidrogéntöltő-egységgel a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. országos kísérleti hidrogénbusz projektjének keretében. A pozitív miskolci tapasztalatokról Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója számolt be.
Csendes üzem
A miskolci teszt első köre február 29-én lezárult. A Solaris Urbino 12 hydrogen típusú demobusz januárban Debrecenben szállított utasokat, Miskolc a második állomás, és további négy vidéki nagyvárosba, Kecskemétre, Kaposvárra, Zalaegerszegre és Győrbe is ellátogat majd az év folyamán. Az utasok és járművezetők tapasztalatai kiválóak a hidrogénbusszal. A sofőrök számára, mivel elektromotor hajtja a járművet az üzemanyagcellából nyert elektromossággal, a busz tulajdonságai az akkumulátoros elektromos buszokéra hasonlítanak. Az utasok számára a hajtásrendszer másodlagos, ők egyik helyről a másikra akarnak elsősorban eljutni, de a csendes üzemmel nagyon elégedettek.
Mobil töltőállomás
"A folyamatos hidrogénellátás gördülékenyen működik a mobil töltőegységgel és a tréleres hidrogénszállítással. Már a januári debreceni próbaüzem is beigazolta a tervet. Így a második állomáson, Miskolcon pontosan kiszámítható volt, mikor kell trélert cserélni a busz üzembiztos tankolása érdekében. A töltési napló, üzemeltetési napló és forda beosztás elegendő adatot biztosít majd a későbbi elemzések elkészítéséhez, döntés előkészítésekhez" – nyilatkozta Kovács Gábor, a Messer hidrogén üzletág vezetője.
![](https://cdn.boon.hu/2024/03/O8CQf_r7cEZNtiaPMkZC9_GiXYi795ThYjtWm472bt4/fit/495/330/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzcxODM0YzhjYmMyMTRiYTk5ZDkwNDliYWM5MDVlYmRk.jpg)
Forrás: Messer
Különleges domborzat
Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója elmondta, hogy Miskolc különleges terepe a tesztnek, mert a hidrogénbusz a többi városban leginkább sík terepen halad, amelyekhez képest Miskolc sokkal változatosabb, hegyvidékibb domborzati viszonyokkal rendelkezik. Kitűnően lehet ezért a hidrogénbuszt vizsgálni. Több városrész is viszonylag magasan helyezkedik el, például Ómassa, Diósgyőr, Lillafüred, vagy az Avasi lakótelep, és mind jelentős buszos igénnyel bírnak.
Hidrogénbusz Miskolcon 2024.02.19.
Fotók: Ádám JánosÚjra itt van!
Július 1-től, hétfőtől kezdve egészen július 5-ig újra Miskolc utcáit járja a hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerű Solaris Urbino 12 hydrogen demóbusz. A tesztidőszak alatt – csakúgy, mint februárban - az utasok díjmentesen próbálhatják ki a járművet.
A hidrogénbusz menetrendje
1-es járat:
Szondi György utca végállomásról: 03:15-kor;
Tiszai pályaudvaról: 05:10-kor és 07:10-kor;
Berekalja végállomásról: 04:00-kor, 05:50-kor és 08:00-kor.
101B-s járat:
Szondi György utca végállomásról: 09:12-kor és 11:12-kor;
Berekalja végállomásról: 10:00-kor és 12:00-kor.