A keleti szemlélet

2024.08.01. 10:00

Csikunggal a stressz ellen: az öngyógyítás művészete

A stressz a 21. század egyik nagy kihívása. Az ősi keleti módszerekkel azonban csökkenthető az általunk átélt feszültség. Erre kínál lehetőséget a csikung.

Édes Richárd

Csikung

Fotó: BOON

A Csung Jüan Chi Kung módszer miskolci tanítója, Takács Szabolcs, a Szent Daru Chi Kung Központ vezetője beszélt nekünk a testet és lelket öngyógyító csikungról. Egyúttal a gyógyítás alapját jelentő kínai öt elem tanáról, a jin-jangról, és a mindennapjainkat meghatározó életerőről. 

A csikung (ön)gyógyít és regenerál

A csikung az öngyógyítás művészete. A miskolci központ vezetője jó ideje gyakorolja, így kellő tapasztalata van arról, mit ad az embernek a csikung.

A mesterem mindig azt mondta, hogy a csikung az élet egyszerű tudománya. A csikung az egyensúlyteremtés és regenerálás művészete, az ember teljes egészségének a helyreállítása. A traumáink nagyon sok problémát okoznak fizikailag és sejtszinten is, hiszen a betegségek egyik lehetséges forrása a stressz. A traumák által okozott feszültség elakad a szervezetünkben. Az energia szeretne áthaladni a csatornáinkon, de nem tud. Folyamatosan ismétlődnek bizonyos gondolatok, ezek okoznak ismétlődő élethelyzeteket. És így marad a testünkben a stressz

-mutatott rá a stressz és az egészség kapcsolatára.

A Miskolcon is megtanulható Csung Jüan Csikung összefogja a csikung különböző irányzatait. Ötvözi az orvosi, kemény és lágy csikung iskolák megközelítéseit. 

 

Takács Szabolcs részletesen beszélt arról, hogyan épül egymásra a csikungban az ember testi és érzelmi fejlődése:

Az ember már a bevezető fizikai síkon is dolgozhat az egészsége helyreállításán, az élete meghosszabbításán, ebben segít a csikung első szintje. Elsődlegesen a csikung egy egészségmegőrző rendszer, a második szint a csikungban viszont már a szeretet útja. Itt jobban megjelennek már a taoizmus és a buddhizmus alapjai is. De a kereszténységhez is közel állhat, hiszen a csikungban nincs vallási megkülönböztetés, bárki végezheti a gyakorlatokat.

Mi a csikung?

A „csi” az „életerőt”, „az élet energiáját” jelenti. A „kung” már arra a munkára vonatkozik, amit az életerőnkbe fektetünk, hogy megtanuljuk magunkon belül irányítani a csít, áramoltatni az életerőt. Az ősi időkben a csikung mesterei ezt a tudást a tanítványaikra hagyták, és ők áthagyományozták a későbbi gyakorlókra. A csikung egy nagyjából 7000 éves kínai módszer. Gyakorlatokkal hozza közelebb az embert a csi, a saját életenergiája kezeléséhez és az öngyógyításhoz. Takács Szabolcs a Csikung 1-es szintjét tanítja, ez az emberi egészség helyreállítására irányul. A kezdők számára vannak csendes és nyugodt gyakorlatok, ezeket időnként dinamikus mozgások váltják, ezért nevezik statodinamikusnak a csikung rendszerét.

Többet kell ülnünk, mint amennyit mozgunk. A modern embernek talán ez a legnehezebb a gyakorlatokban.” -hívta fel a figyelmet a csikung tanítója arra, milyen nehéz az embernek manapság lecsendesülni- „Közben visszatérünk egy gyermeki, tiszta állapotba, amikor nem pörög állandóan az agyunk, mert a kicsikben még szabadon áramlik az életenergia. A csikunggal arra törekszünk, hogy visszatérhessünk ebbe a tiszta állapotba, és ismét gyermekké válhassunk.

Az első szint főgyakorlata: a Nagy Fa 

Ebben a fontos gyakorlatban életenergia-többletet tudunk gyűjteni. Ebben a gyakorlatban Takács Szabolcs szerint Nagy Faként az ég és a föld közötti energiacsatornává válunk. 

A nyaki erek folyamatosan szűkülnek és tágulnak, ilyenkor rengeteg véroxigén látja el az agyat. Mert nagyon sok traumánk az agyban, illetve a kínai orvoslásban ismert hasi agyunkban rögzül, és így oldható. 

A gyógyulás a Nagy Fa során tudattalanul történik, akárcsak a fáknál. Ilyenkor az ember bekapcsolódik a jin és a jang energiák áramlásába. Az emberi szervezet a csikung tanító szerint annyira intelligens, hogy elkezdi öngyógyítani magát a Nagy Fa gyakorlat által elérhető állapotban. A Nagy Fa egy álló meditáció, és ilyenkor minden energia odakerül, ahol gyógyulásra van szükség. Ellazult állapotban beállnak a legmegfelelőbb rezgésállapotok a szervekben. Minden a helyére kerül a gyakorlatban, és a belső „önregeneráló tudatosságunk” meggyógyítja magát. A Nagy Fa gyakorlat alatt REM-állapotba, egy alvás előtti állapotba kerülünk, és Takács Szabolcs szerint itt tudnak gyógyulások történni. Ehhez viszont le kell csendesíteni a gondolatainkat, mert elménknek az a természete, hogy mindig nyüzsög az információktól. 

Mi történik a testben csikung közben?

A csikung rendszer alappillére az öt elem, és a taoizmus egymással harcban álló ősprincípiumai, a jin és a jang kettőssége. Mindez a természet része, kiegészítik egymást. A harmadik fontos elemet a testben működő meridiánok és a biológiailag aktív pontok jelentik. A csikung bevezető gyakorlatai a test biológiailag aktív pontjait nyitják ahhoz, hogy az ember könnyebben elvégezhesse a főgyakorlatot, a Nagy Fát. A bevezető csikung gyakorlatok kellenek ahhoz, hogy az emberben szabadabban áramoljon az élet energiája. Takács Szabolcs szemszögéből az „egész-ség” az az állapot, amikor a meridánokon szabadon áramló életenergiát semmi sem blokkolja. A jang-többlet a kínai elemtan szerint gyulladást okoz a testben, amiben a negatív érzelmek miatt jin-többlet is kialakulhat. Ha jang-túltengés van valahol a testben, akkor oda a gyakorlatokkal jin energiát kell mozgósítani, oda pedig jangot, ahol a kelleténél több a jin. 

A csikung gyakorlatok gyógyítják a gerinc egészét és a vállízületeket

Takács Szabolcs szerint már a bevezető gyakorlatok rengeteg segítenek az ember szellemi fejlődésében és testi gyógyulásában:

A Gyermek imája Buddhához gyakorlata helyreteszi az ember vállízületeit. Ez a gyakorlat kapcsolatot teremt a szellemvilággal, megtanít minket kérni. Olyan, mint egy ima az Istenhez. Ha kegyesek hozzánk a tanítóink, akkor nagyon sokszor megtapasztalhatjuk azt, amit kérünk. Megtanuljuk, számunkra melyek a legjobb irányok, döntések az életben. Mert vannak tévutak, sokszor nem is nekünk való, amit kérünk az élettől.

A Szent Daru szintén egy bevezető csikung gyakorlat, a gerinc teljes gyógyulásáról szól. Az elején fejjel körözünk balról jobbra és jobbról balra. A csikung tanító kiemelte: a nyak mozgása nyitogatja a csatornákat, a vérereket és a fejfájást is gyorsan el tudja mulasztani. A Szent Daru gyakorlat oxigéntöbbletet hoz létre az agyban, jobb lesz tőle a koncentrációs képességünk. Ez a gyakorlat hatással van a sacrumra, a „szent rendre”, vagyis a keresztcsontra, ez tárolja az emberben örvénylő csökönyös haragot. Ha harag van bennünk, a testben lévő szent rend felborul. 

Valójában minden egyes gerinccsigolyánknak megvannak a maga információi arról, mi okoz sérvet, a nyaki szakaszon mi okozhat fájdalmat. A gerincvelőcsatornánkkal kapcsolódunk a taóhoz, a szellemi forrásunkhoz. És ezzel kapcsolódunk a keresztények olvasatában Istenhez, a szeretethez, mert valójában mindannyian szeretetből állunk

-tárta fel a test és a szellem mélyebb összefüggéseit a csikung tanítója. És van egy speciális csikung járás is, ami a láb ízületeit gyógyítja. 

A betegségek lelki és fizikai okainak kapcsolata

Takács Szabolcs Miskolcon nőtt fel, de most már Pécsen, Budapesten és Erdélyben is tanítja a csikungot. Meglehetősen szokatlan úton találkozott a spirituális szemlélettel. Akkoriban a férfinak nagyon megnyílt a szíve, mert egy időben sokat találkozott beteg gyermekekkel:

Leukémiával és tüdőrákkal, 1 évestől 7 éves korig. Nagyon szerettem volna megérteni, miként lehetséges, hogy egy kisgyermek ilyen betegségben tud szenvedni. Mikor általában egészségesen érkezünk ebbe a világba.

Elkezdte beleásni magát abba, hogyan tudna segíteni ezeknek az embereknek. Takács Szabolcs apránként egyre jobban megértette a lelki okokat, és azt is, miért okoznak ezek a fizikai síkon betegségeket, hogyan nyilvánulnak meg. Régen a vajákos asszony pontosan tudta, hogy a „fene” a rákra utalt, ezért átkozták egymást azzal, hogy „a fene essen beléd”. És ha valaki szégyenfolt esett, az a tüdőrákra vonatkozott, mert a tüdőt a szégyen érzése blokkolja. 

Vese, szív és máj: az érzelmek betegítik és gyógyítják a szerveket

A kínai öt elemtan szerint minden szervhez megvan a hozzátartozó negatív érzés, ami blokkolja a biológiai munkáját. És a keleti gondolkodás szerint miden szervnek megvan az a pozitív érzése is, amelyik gyógyítja. A társadalomban manapság gyakran tapasztalható harag és düh a májhoz kapcsolódik, a gyűlölet pedig a szívet gyengíti. A májban megjelenő negatív érzelmek, mint a düh és a harag, általában a tehetetlenségünkből fakad, és egyre gyakrabban jelenik meg a mai emberben. Ez a csikung tanító olvasatában azt jelenti, hogy tízszer-hússzor több dolga van a májunknak, mint az elmúlt évtizedekben. Ha szeretet van az emberben, az a szívet fogja gyógyítani. Takács Szabolcs szerint a szervek közül a vesénél kell kezdeni. Ebben összpontosulnak a félelmek, ezek komoly érzelmi blokkokat okozhatnak: a hólyagproblémák és veseproblémák mind ide vezetnek vissza. Akinek veseköve van, az Takács Szabolcs szerint már nagyon régóta fél valamitől, valójában ez hozza a vesekövet. Ha a vese rendben van, akkor ez egy tápláló kölcsönhatást hoz létre az emberi testben a szívvel és a májjal kapcsolatban (nem egy pusztító kölcsönhatást, amely negatívan hat az egész rendszerre). 

Minden összefügg mindennel: ha valahol az ember elindít egy félelmet, akkor nem tud jól szeretni sem. Így a keleti rendszer szerint ha valakinek a veséjével probléma van, akkor idővel a szívével is gond lesz

-beszélt az emberi test holisztikus működéséről a csikung tanítója. A kínai öt elemtanában a tűz, a víz, a föld, a fém és a fa összefüggéseivel az ember megértheti a saját testének működését, ezáltal az univerzum egészének a működését is meg lehet érteni. Mert mindenki azért van ezen a földön, hogy megtalálja a saját útját és rájöjjön, mivel tud kiteljesedni. 

A csikung nagyon felgyorsítja az emberi tapasztalásokat

Fizikai test, energia és információ. Takács Szabolcs megközelítésében ez a három dolog alkotja az embert:

Ha a taót nézzük, akkor az ürességből születik a mindenség. A keleti gondolkodás szerint ez a jin és a jang, vagyis a kettősségek világa, ebből jön az ember, aki vissza akar találni a taóhoz, ősi eredete forrásához. Az ilyen úton járó emberek már nem ösztönszinten élnek, hanem a csikung gyakorlatok által egy magasabb szinten tekint a hétköznapokra. Mert a csikung gyakorlatok és maga a szemlélet rendkívüli módon felgyorsítja, mit tapasztalhatunk meg az életben, mit tanulhatunk önmagunkról.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában