Interjú

2 órája

Elismerték a hosszútávfutó bv-alkalmazottat

Sátoraljaújhely Város Önkormányzata minden évben díjazza azokat a polgárait, akik sportteljesítményükkel, sportszervezői munkájukkal hozzájárultak a város hírnevének öregbítéséhez. Az idei díjazottak között köszönthettük a Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön biztonsági felügyelőjét, Kállai Krisztina bv. törzszászlóst és férjét Kállai Krisztiánt.

Boon.hu

A díj átadóján Kállai Krisztina és Kállai Krisztián

Forrás: Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön

2013-ban fogadta el Sátoraljaújhely Város Önkormányzata az egyes kitüntető díjak alapításáról és adományozásának rendjéről szóló rendeletét, mely alapján a város érdekében kifejtett kiemelkedő sportmunkáért vagy kimagasló sportteljesítményért az egykori gyermekgyógyász főorvosról, a zempléni sísport legnagyobb hatású patrónusáról, Dr. Boda Pálról elnevezett díjat adományozzák évente azoknak, akik sportteljesítményük mellett magatartásukkal és életmódjukkal is elismerést váltanak ki. Az idei díjkiosztót 2024. szeptember 24-én a Város Napja keretében rendezték a Városháza Dísztermében, a díjazottak között pedig ezúttal Kállai Krisztina bv. törzszászlós és férje Kállai Krisztián is ott voltak. A nem mindennapi elismerés előzményeiről, sportteljesítményeiről, sportszervezői munkájáról kérdezte Krisztát a Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön honlapja.

A Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtönben a Biztonsági Alosztályon teljesít szolgálatot, azonban városszerte sokkal inkább futóként ismernek.

Igen, hiszen most már 20 éve rendszeresen futok. Ennek előzménye, hogy az intézethez történő jelentkezésem során teljesítenem kellett 2000 méter futást, ami akkor még kihívás volt számomra. Azt követően kezdődött a futó karrierem, kezdetben a sportpályán, majd a város utcáin és a kerékpárutakon futottam, és egyre hosszabb távok teljesítésére törekedtem. Később versenyekre kezdtem járni, és igyekeztem átadni a mozgás örömét, bevonni ebbe a baráti körömet.

Azt látom, hogy aki elkezd futni, az már egy idő után nem tud megállni, annyira a napi rutinja részévé válik. Ahogy említette, először csak kis távokat, kocogva teljesített, majd egyre jobban tudta terhelni magát hosszabb távokkal is.

Valóban, egyre jobban megszerettem a futást és egy idő után arra is kíváncsi voltam, hogy ez másokhoz képest milyen teljesítménynek számít, ezért kezdtem el versenyekre járni. A környékbeli versenyeken túl sok BSI (Budapest Sportiroda) által szervezett versenyen vettem részt, folyamatosan növelve a távokat. Kedvenc távom a félmaraton volt! Később a távok még tovább nőttek, teljesítettem több maratont és 50 kilométeres futást, majd az Ultrabalatont is lefutottuk, kezdetben 6-4, majd 3 fős csapatban. A helyi és környékbeli versenyeken számos alkalommal állhattam dobogóra, sok szép érem és kupa őrzi ezen élményeket! A futás az életem, életünk része. A mozgás ugyanolyan fontos számunkra, mint a munkánk vagy a pihenés.

Kívülről nézve ezt a fejlődést, teljesen jól el tudom képzelni a Dohánygyári Sportpályán köröket róvó futókról, ön azonban a Facebook oldalán ennél izgalmasabb helyszíneket is megoszt terepfutóként.

Egy idő után szinte minden futó ki akar törni a pálya, a kerékpárutak köréből és nyit a terep felé. Kezdetben nehezen veszi rá magát az ember, mert tudja, hogy az nagyobb kihívást jelent, olykor bizony bele kell sétálni az emelkedőkbe. Krisztián ismertette meg velem a zempléni túrautakat, többen nagyon megszerettük a terepfutást. Minden hétvégén Kőkapu környékén futunk, sokszor szervezünk oda közösségi futást is. A természetben való futás plusz élményt jelent a futópályák monotonitásához képest. A gyönyörű táj, a különböző állatokkal való találkozás nagyon sokat ad hozzá az élményhez! Mi minden évszakban, napsütésben, esőben, hóban, szélben szeretjük teljesíteni ezeket a távokat.

Forrás: Sátoraljaújhelyi Fegyház és Börtön

Amiben aztán társai is lettek egy idő után. Ezt hogyan kell elképzelni? Ahogy Forrest Gump után beálltak a követők vagy proaktív módon ön szervezte ezt a futókört, akikkel együtt járnak futóedzésekre?

Mindkettő megvalósult. Kezdetben a barátnőim csatlakoztak, majd távolabbi ismerősök is érdeklődni kezdtek. Ennek eredményeként lettünk a BSI helyi futónagykövetei 2014-ben, akkor kezdődtek a rendszeres közösségi futások. A sport, mint minden más szabadidős tevékenység során az ember társakra talál - akár a kollégák közül is -, akikkel a motiváció jobban erősíthető, lelkesítő a kitűzött távokat együtt teljesíteni, ezért egy idő után törekedtem is arra, hogy ezek a sportbaráti szálak erősödjenek. Az életemben különösen fontos az is, hogy a férjem nemcsak a házastársam, hanem társam a futásban és sportszervezői munkában is. 2020-ban kezdtünk el futó- és kerékpárversenyeket is szervezni, és ezt szolgálja az is, hogy 2021-ben elvégeztem a sport- és rekreáció BSc szakot a Nyíregyházi Egyetemen. Élményt, sikerélményt és a mozgás örömét kívánjuk átadni a hozzánk csatlakozó résztvevőknek.

Sőt, ma már egyesületi keretek között futhatnak azok, akik tagként csatlakoznak…

Igen, ez egy fontos eredmény volt, amikor 2019-ben megalapítottuk a Laktát Sport Team Egyesületet. Célunk, hogy megismertessük az érdeklődőkkel a futást, mint mozgásformát, bemutassuk, hogyan működnek a rendszeres edzések, és rávezessük őket az egészségesebb életmódra.

Mik a legközelebbi programjaik, ahol a zempléni futókkal lehet találkozni, vagy akár résztvevőként csatlakozni?

Most hétvégén, szeptember 29-én volt lehetőség az erőnlétünk összemérésére, a határok feszegetésére a III. Zemplén Kőkapu Trail futóversenyen és túrán, ami az általunk különösen is kedvelt Zemplén legszebb helyein vezette végig a versenyzőket. Nagy elismerés és megtiszteltetés továbbá a sok szervezői munka mellett, hogy 2024. november 2-10. között az egyesületünk szervezheti meg a Hallássérültek Mountain Bike Világbajnokságát a Zemplén Kalandparkban és a környező hegyekben.