2024.10.04. 07:00
A szóda reneszánszát hozta el a palackvisszaváltás?
A Repont rendszer döccenőkkel ugyan, de a mindennapok része lett néhány hónap alatt. Ennyi idő után már az is érzékelhető, hogy a palackvisszaváltás hozott-e változásokat a fogyasztói szokásokban.
A palackvisszaváltás miatt újra divatba jön a szóda
Forrás: Shutterstock
Fotó: A kép illusztráció
Az új rendszer célja a hulladékcsökkentés és az újrahasznosítás ösztönzése volt, azonban a palackvisszaváltás kényelmetlenségei miatt sok vásárló új alternatívák felé fordult. A SodaStream közleménye szerint azóta nagymértékben nőtt a szódakészítő gépek és patronok eladása, illetve az általunk megkérdezett szikvíz üzem forgalma is jelentősen nőtt, ami a vásárlók változó igényeit tükrözi.
A palackvisszaváltás működése és nehézségei
A rendszer bevezetésével minden 1 deciliter és 3 liter közötti italcsomagolás – legyen az műanyag, üveg vagy fém – után 50 forint betétdíjat kell fizetni. Ezt az összeget a fogyasztók csak akkor kapják vissza, ha a csomagolásokat sértetlen állapotban visszaviszik a MOHU által üzemeltetett REpont-automatákba. Bár az újrahasznosítás nemes cél, a rendszer több nehézséggel is szembesült, különösen a kisebb településeken, ahol még mindig előfordul, hogy nincs kézi visszaváltó pont sem, nemhogy automata. Ezzel kapcsolatos cikkünket itt találják.
A szódagépek térnyerése
A visszaváltás bonyolultsága miatt jelentős mértékben megnőtt a házi szódakészítő gépek iránti kereslet.
Az idei év első nyolc hónapjában több mint ötven százalékkal emelkedett a szénsavasító patronok értékesítése a tavalyi év hasonló időszakához képest
– olvasható a SodaStream közleményében. Emellett a szódakészítő gépek eladásai még ennél is nagyobb mértékben, hetven százalékkal növekedtek a 2024-es év első három negyedévében. Ez azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az otthoni megoldásokat, amelyeket kényelmesebbnek és fenntarthatóbbnak találnak.
Nemcsak a szénsavasító gépek, hanem a szörpök iránti kereslet is nőtt, hiszen sokan ezekkel kombinálják az otthon elkészített szódavizet. A vállalat termékmenedzsere szerint a szóda népszerűsége annak köszönhető, hogy időigényes és bonyolult a műanyag palackok visszaváltása, ráadásul a kisebb boltokban gyakran nincsenek visszaváltó automaták.
A szikvíz reneszánsza
A visszaváltási rendszer nehézségei hozzájárulnak ahhoz is, hogy a hagyományos szikvíz újra népszerűvé váljon Magyarországon. Sebők István, a Vár a Szikvíz tulajdonosa a boon.hu kérdésére elmondta, hogy jelentős lakossági forgalomnövekedést tapasztaltak azóta, hogy a visszaváltási rendszer elindult.
Megnőtt a kereslet, mert a vásárlók bonyolultnak tartják a visszaváltási rendszert. Nem az ötven forinttal van bajuk, hanem a kényelmetlenséggel, amit a palackok összegyűjtése és visszaváltása okoz
– nyilatkozta. Gyakori panasz a vásárlók részéről, hogy nem működnek az automaták, sorba kell állni. Az üzem arra törekszik, hogy egyszerű és fenntartható megoldást nyújtson a fogyasztóknak:
Teljesen új palackot biztosítunk a vásárlók számára, amelyeket előttük töltünk szűrt bükki forrásvízzel.
Sebők István optimista a szikvíz jövőjével kapcsolatban:
Mi örülünk, hogy talán újra divatba jön ez a hungarikum, a szóda.
boon.hu video
- Drágulni fog: megfizetjük vagy leszokunk róla
- Ónodi vásár: minden, mi szemnek, szájnak ingere (fotókkal, videóval!)
- Maszatos kis kezekkel festettek boldogan - fotók, videó
- A fenntartható turizmus zászlóshajója lehet Miskolc - fotók, videó
- Avalon-ház: lezárják a kavicsos parkolót, elindul az építkezés