Így drága lesz!

2 órája

Ez az oka, hogy annyian megbuknak a jogsin

Manapság rengetegen buknak meg a KRESZ-vizsgán, és forgalmi vizsgán is egyaránt. Hogy mi az oka, hogy ennyien jogosítvány nélkül mehetnek haza a vizsgáról? Utánajártunk.

Borbély Gergely

Nem könnyű megszerezni

Fotó: BOON

A jogosítvány megszerzése sokak számára nagyon fontos, hiszen szinte egy másik dimenzió autóval közlekedni főleg a buszhoz, villamoshoz képest. Miután valaki elkezd autóval közlekedni, legtöbb esetben nem csak időt tud vele megtakarítani magának, hanem kényelmi szempontból igencsak fontos lehet. Még ha dugóban is ül az ember, akkor is hátradőlve élvezheti nyáron a légkondicionált, télen a fűtött gépjárművét.

jogosítvány
Sokan buknak meg a jogosítvány megszerzésének kísérletekor.
Fotó: Bujdos Tibor

Mennyibe kerül a jogosítvány?

Mélyen bele kell nyúlnia a zsebébe annak, aki manapság jogosítványt szeretne. Ugyan a kormány 2024. szeptember 1-jétől részben ingyenessé tette annak megszerzését, a KSH adatai szerint januárban átlagosan 345800 forintba került a tanulóknak a jogsi megszerzése. -írja a vezess.hu. Ha többször is megbukik valaki, akkor a pótórák és az ismételt vizsgadíjak miatt ez az összeg könnyen akár félmillióra is rúghat.

Mik az okok?

A KRESZ tesztben való bukási arányok romló tendenciát mutattak az utóbbi években, a gyakorlati vizsgán pedig még rosszabb a helyzet. Gyakori viszont ma Magyarországon, hogy bizony nem elég a kötelező, 29 óra gyakorlati vezetés, mert aki nem ült már volán mögött, annak szinte lehetetlen elsajátítania a kellő tudást és gyakorlatot ennyi idő alatt.

A bukások legfőbb okai között sorolható többek közt például, hogy a tanulók nincsenek tisztában a továbbhaladási szabályokkal, kiegészítőtáblák jelentéseivel, elsősegélynyújtó felszereléssel kapcsolatos szabályokkal, vagy a villamospályára vezetett forgalmi sáv helyes használatával.

(Ez utóbbival Miskolcon különösen vannak problémák)

Forgalmi vizsgán pedig gyakran sértenek közlekedési szabályt, figyelmetlenül hajtanak végre egyszerűbb manővereket is, nem jól ismerik fel a forgalmi helyzeteket, vagy akár balesetveszélyes manőver miatt közbe kell avatkoznia az oktatónak.

Megkérdeztük az oktatót

Nekem az a tapasztalatom, hogy technikailag, azaz járműkezelésben többet kell gyakorolnunk a tanulókkal, mert ugye nem másznak a fiatalok fára, nem bicikliznek, nem csinálnak semmi ilyesmit, ezért nem alakulnak ki bizonyos készségek amik segítenének.

- mondta Bencze Csaba, szakoktató, akitől azt is megtudtuk, hogy a fiatalok bukásainak legfőbb oka a gyakorlati vizsga esetében az előrelátás hiánya, KRESZ-vizsgán pedig a tanulás hiánya, ami abból adódik, hogy ma már főleg az online oktatáson van a hangsúly, pedig sokkal célravezetőbb lenne a rendes tantermi órák választása. 

Egyre kevesebb az igény a tantermi képzésre, de az a tapasztalat, hogy aki otthon tanulja meg az elméletet, annak általában a gyakorlati oktatás közben, tehát az autóban kell megtanítani mindent.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában