2024.09.14. 15:00
Egy százalék indián, száz százalék siker
Pénteken este Miskolcon, a CineFesten volt a magyarországi premierje Hajdu Szabolcs kapcsolati trilógiája záró darabjának. A rendező korábban a Fehér tenyér című filmjével Miskolc Város különdíját nyerte el, az Ernelláék Farkaséknál című filmjével – ami a trilógia első része – pedig közönségdíjat kapott a CineFesten. A film most is tömegeket vonzott, és szinte az egész stáb jelen volt a vetítésen.
A film stábja
Forrás: CineFest
Hajdu Szabolcs olyan aktuális és fontos témákkal foglalkozik keserű humorral, mint az identitás, az öröklött viselkedési minták és a modern nemi szerepek kérdései.
Egy haláleset újra összehoz három régi barátot. Útjaik az évek alatt társadalmilag szétváltak: egyiküket tanári állás várja Mexikóban, másikuk az alsó-középosztálybeliek életét éli, a harmadik pedig anyagilag teljesen lecsúszott. A társaságukhoz később csatlakozó barátnők egy ideig tűrik a beszólásaikat és bölcselkedéseiket, de egy idő után mindenkinek elege lesz a másikból.
Érzelmi hullámvasút
A premier után vastaps kíséretében szinte a teljes stáb a színpadra vonult a Pressburger teremben. Hajdu Szabolcs a Kálmán-nap premierje után nagyon várta, hogy ez a film is megjelenjen, hiszen ez egy korszak lezárása számára:
Most van az a pont, amikor le tudom tenni
– mondta a rendező. A közönséget megkérdezték, ki látta az előző filmeket, és a többség az előző két filmet is ismerte. Mindhárom darabot 2019-ben írta színpadra Hajdu Szabolcs, és folyamatosan játsszák is őket. Az előző filmek vihar előtti csendje után az Egy százalék indián egy érzelmi hullámvasútra ülteti a nézőt.
Generációs sztori
A rendező elmondta, hogy nem volt tudatos a trilógia ötlete, de hamar megfogalmazódott benne, mert érzékelte, hogy nemcsak a filmben, hanem társadalmi diskurzus terén is egy hiányt töltött be.
Megosztotta a nézőkkel, hogy a film összefonódott a magánéletével:
Egy idő után a valóság elkezdte követni a fikciót, így a film nemcsak egy rendezői életszakasz, hanem a valóság lezárása is. Egy gyászfolyamat része, generációs sztori
– emelte ki.
Tíz nap
A stáb nagy része összeszokott csapat, a filmet mindössze tíz nap alatt, alig több mint húsz fős stábbal forgatták. Az egyik főszereplő, Gelányi Imre kifejtette a közönségnek, hogy a figurák több karakterből lettek összegyúrva, de sokat merített a saját életéből, hiszen a hetvenes években gyakori volt, hogy az édesapja és munkatársai összejártak névnapozni.
Nem volt improvizáció, mert az más jelenetszerkesztést igényelt volna
– mondta a rendező. Több karakterből álltak össze a szereplők, és emberi érzések alakították őket. Az emberi érzésekből fakadó cselekedetek pedig tudnak negatívak is lenni. A film szövege megegyezik a színpadi verzió szövegével.
A színdarab és a film között a legnagyobb különbség, hogy a színpadon a néző dönti el, hogy mit nézzen, a mozivásznon pedig a rendező.
Fekete-fehér
Bántó Csaba operatőr a film fekete-fehér stílusával kapcsolatban elmondta, hogy bár nem jelentett különösebb nehézséget a munka során, először nem támogatta az ötletet:
Szabolcs ötlete volt. Mindenki feketében volt, egy szereplő, Kata viselt színes ruhát. Fekete-fehérben ezt elveszítettük, de a próbák után beláttam, hogy így karakteresebb a film.
Az Egy százalék indián október 10-től lesz látható a mozikban.