CineFest

2024.09.14. 15:00

Egy százalék indián, száz százalék siker

Pénteken este Miskolcon, a CineFesten volt a magyarországi premierje Hajdu Szabolcs kapcsolati trilógiája záró darabjának. A rendező korábban a Fehér tenyér című filmjével Miskolc Város különdíját nyerte el, az Ernelláék Farkaséknál című filmjével – ami a trilógia első része – pedig közönségdíjat kapott a CineFesten. A film most is tömegeket vonzott, és szinte az egész stáb jelen volt a vetítésen.

Gárdonyi Edina

A film stábja

Forrás: CineFest

Hajdu Szabolcs olyan aktuális és fontos témákkal foglalkozik keserű humorral, mint az identitás, az öröklött viselkedési minták és a modern nemi szerepek kérdései.

Egy haláleset újra összehoz három régi barátot. Útjaik az évek alatt társadalmilag szétváltak: egyiküket tanári állás várja Mexikóban, másikuk az alsó-középosztálybeliek életét éli, a harmadik pedig anyagilag teljesen lecsúszott. A társaságukhoz később csatlakozó barátnők egy ideig tűrik a beszólásaikat és bölcselkedéseiket, de egy idő után mindenkinek elege lesz a másikból.

Érzelmi hullámvasút

A premier után vastaps kíséretében szinte a teljes stáb a színpadra vonult a Pressburger teremben. Hajdu Szabolcs a Kálmán-nap premierje után nagyon várta, hogy ez a film is megjelenjen, hiszen ez egy korszak lezárása számára: 

Most van az a pont, amikor le tudom tenni

 – mondta a rendező. A közönséget megkérdezték, ki látta az előző filmeket, és a többség az előző két filmet is ismerte. Mindhárom darabot 2019-ben írta színpadra Hajdu Szabolcs, és folyamatosan játsszák is őket. Az előző filmek vihar előtti csendje után az Egy százalék indián egy érzelmi hullámvasútra ülteti a nézőt.

Generációs sztori

A rendező elmondta, hogy nem volt tudatos a trilógia ötlete, de hamar megfogalmazódott benne, mert érzékelte, hogy nemcsak a filmben, hanem társadalmi diskurzus terén is egy hiányt töltött be. 

A közönségtalálkozón
Fotó: Horváth Csongor / Forrás: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál

Megosztotta a nézőkkel, hogy a film összefonódott a magánéletével: 

Egy idő után a valóság elkezdte követni a fikciót, így a film nemcsak egy rendezői életszakasz, hanem a valóság lezárása is. Egy gyászfolyamat része, generációs sztori

 – emelte ki.

Tíz nap

A stáb nagy része összeszokott csapat, a filmet mindössze tíz nap alatt, alig több mint húsz fős stábbal forgatták. Az egyik főszereplő, Gelányi Imre kifejtette a közönségnek, hogy a figurák több karakterből lettek összegyúrva, de sokat merített a saját életéből, hiszen a hetvenes években gyakori volt, hogy az édesapja és munkatársai összejártak névnapozni. 

Telt ház mellett  vetítették a filmet
Fotó: Horváth Csongor / Forrás: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál

Nem volt improvizáció, mert az más jelenetszerkesztést igényelt volna 

– mondta a rendező. Több karakterből álltak össze a szereplők, és emberi érzések alakították őket. Az emberi érzésekből fakadó cselekedetek pedig tudnak negatívak is lenni. A film szövege megegyezik a színpadi verzió szövegével. 

A színdarab és a film között a legnagyobb különbség, hogy a színpadon a néző dönti el, hogy mit nézzen, a mozivásznon pedig a rendező.

Fekete-fehér

Bántó Csaba operatőr a film fekete-fehér stílusával kapcsolatban elmondta, hogy bár nem jelentett különösebb nehézséget a munka során, először nem támogatta az ötletet: 

Szabolcs ötlete volt. Mindenki feketében volt, egy szereplő, Kata viselt színes ruhát. Fekete-fehérben ezt elveszítettük, de a próbák után beláttam, hogy így karakteresebb a film.

Az Egy százalék indián október 10-től lesz látható a mozikban.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában