2022.08.24. 17:00
Csomósék visszatérnek a Barum Rallyra
Fotó: Marosréti Ervin
Harmadik alkalommal állhat rajthoz Csomós Miklós és Nagy Attila a Barum Rallyn, az idei Európa-bajnokság hetedik futamán. A HUMDA Academy versenyzőpárosa 2018-ban és 2019-ben is versenyezett már a cseh aszfaltos pályákon. A kétkerék-hajtású kategóriában akkor gyorsasági szakaszt is nyertek, idén azonban a Skoda Fabia R5-tel új kihívások elé néznek.
Komoly tradíció
A Barum Rally Közép-Európa egyik leghíresebb és legnagyobb versenye. 1971-ben rendezték meg először, idén pedig már 52. alkalommal rajtolhat el rajta a mezőny. Az igen erős cseh motorsport számára minden évben igazi ünnep, és a legtöbb hazai rallyversenyző erre a viadalra készül a legjobban. Éppen ezért hatalmas rang megnyerni, akár hazai, akár külföldi versenyző számára. A legnagyobb magyar sikert Ferjáncz Attila és dr Tandari János érték el, 1987-ben, amikor Audi Coupé Quattróval megnyerték a Barum Rallyt.
A verseny központja Zlínben található, amelyet 1949 és 1989 között Gottwaldovnak hívtak. A város egyik legmeghatározóbb alakja Tomas Bata volt, aki többek között cipőgyárat is alapított Zlínben. Az ő nevéhez fűződik az üzem mellett található 77,5 méter magas felhőkarcoló, amelynek az egyik liftjében rendezte be az irodáját, hogy az egyes részlegeket könnyebben meglátogathassa. Az üvegliftből a mai napig is jól látszik a Barum Rally tradicionális péntek esti prológja.
Van tapasztalatuk
Bár Csomós Miklós és Nagy Attila idén indulnak először a Rally Európa-bajnokságon (ERC), a Barum Rallyn van némi tapasztalatuk, hiszen 2018-ban és 2019-ben is rajthoz álltak egy Peugeot 208 R2-vel. Az első versenyükön a harmadik szakaszt megnyerték a kétkerék-hajtású mezőnyben, ám utána baleset miatt kiestek. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző páros a korábbi tapasztalatait felhasználva szeretne idén minél jobb eredményt elérni, de továbbra is az a legfontosabb számukra, hogy első szezonjukban tapasztalatot szerezzenek, jövőre pedig még jobb eséllyel indulhassanak.
- A pályákat valóban ismerjük, Négy évvel ezelőtt sok fűnyírásunk is volt, azt nem szeretném megismételni – nevetett Csomós Miklós. – Attilával szeretjük a Barum Rallyt, de nem mondhatnám, hogy az a két verseny az elsőkerék-hajtású autóval olyan nagy előny lenne, hiszen a pályákon nincs tapasztalatunk R5-ös technikával, ezért az itinert is újra kell írnunk.
A mezőny nagyon erős, sok hazai ralis indul, akik szeretnének bizonyítani. Az Európa bajnokságon azonban minden verseny ilyen. Csomóséknak ezúttal lesz egy cseh ellenfelünk, Dominik Stritesky, aki szintén Skoda Fabiával indul.
- Mindent egybevetve, most is a 8–10. hely környékére várom magunkat. Idén az a célunk, hogy minden versenyen végig menjünk, minél több tapasztalatot szerezzünk, úgyhogy most is ez lebeg a szemünk előtt – fogalmazott a sárospataki Csomós Miklós.
Kalandos ZEG-után
A verseny előtt volt egy kisebb riadalom a GR Motorsport párosánál, hiszen Csomós Miklós a ZEG Rally Show-n egy kicsit átalakította az autót.
- Szerencsére nem volt nagy a kár, inkább a takarítás vett el nagyobb időt, mert még az ülés alatt is minden tiszta iszap volt – mondta Csomós. – Édesapán öt–hat napot dolgozott rajta, amit ezúton is köszönök neki. Kérdés volt, hogy tudunk-e venni gépháztetőt, de végül megérkezett a Skoda Motorsporttól. A vízhűtő és a jobb első féltengely azonban nem, azt Ferencz Krisztiántól kaptunk a versenyre, amit nagyon köszönök neki.“
A Barum Rally nem csak a versenyzők, hanem a szurkolók körében is nagyon népszerű.
- Korábban is rengetegen szurkoltak nekünk Csehországban, biztos, hogy most is rengeteg magyar drukker lesz a pálya szélén. Nagyon jól esik a biztatásuk és az egész csapat nevében mondhatom, hogy hálásak vagyunk érte.
A Barum Rally programjaAugusztus 26., péntek 07:30 Shakedown (Žlutava) 4,57 km 20:45 GY1 Zlín, 9,57 km Augusztus 27. szombat 08:28 Szerviz A - Otrokovice - 15 perc 09:31 SS2 Březová 1, 12,73 km 10:39 SS3 Držková 1, 24,32 km 11:32 SS4 Semetín 1, 11,51 km 13:47 Szerviz B - Otrokovice - 30 perc 15:05 SS5 Březová 2, 12,73 km 16:13 SS6 Držková 2, 24,32 km 17:06 SS7 Semetín 2, 11,51 km 18:31 Flexi Szerviz C - Otrokovice - 45 perc Augusztus 28. vasárnap 07:59 Szerviz D - Otrokovice - 15 perc 09:07 SS8 Bunč 1, 15,20 km 10:05 SS9 Maják 1, 13,20 km 11:08 SS10 Pindula 1, 19,54 km 12:24 Szerviz E - Otrokovice - 30 perc 13:47 SS11 Bunč 2, 15,20 km 14:45 SS12 Maják 2, 13,20 km 16:08 SS13 Pindula 2, [Powerstage] 19,54 km Első napi gyorsasági táv: 106,69 km Második napi gyorsasági táv: 95,88 km Gyorsasági táv összesen: 202,57 km |