2020.11.18. 13:30
Kettős ünnep a kisvasútnál
November 14-én ünnepelte centenáriumát a Lillafüredi Állami Erdei Vasút, világelső hibrid.
20200615 Lillafüred fotó: Kozma István KI Észak-Magyarország Megújultak a Lillafüredi Állami Erdei Vasút járművei
Forrás: ÉM
Fotó: Kozma István
Száz évvel ezelőtt, 1920. november 14-én indult útjára az első fával megrakott vonat a mai LÁEV fővonalán, a Garadna-völgyből a miskolci Fáskertbe. Akkoriban még Szinvavölgyi Erdei Vasútnak hívták, egyidőben pedig városi végállomása a mai Szent Anna templomnál volt. A vasút átkeresztelése kilenc évvel később történt, azóta ismerjük Lillafüredi Állami Erdei Vasút néven.
1926-tól szállított az erdei vasút korlátolt közforgalmat, melyet az idén kilencvenéves Palotaszálló építése kapcsán bővítettek ki a nagyobb utasigény kiszolgálására.
A régóta tervezett évfordulót a járványhelyzet miatt különleges installációval ünnepelték meg:
Kisvasúti mozdonyokkal és személykocsikkal a Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen 100-as alakzatot formáztak.
Tíz éve indult
Kettős évforduló ez a LÁEV életében – hívja fel a figyelmet a vasút közösségi oldala. A Miskolc-Dorottya utca és Garadna közti vonalán indult el 10 évvel ezelőtt a világon akkor egyedülálló keskeny nyomközű, menetrend szerinti vonatot továbbító dízel-villamos hibrid mozdonyuk.
Prototípusként indult, de forgalomba helyezése óta az utóbbi évek legstabilabb, legtöbbet közlekedő, gazdaságosan üzemeltethető és jól kezelhető vontatójárművévé vált a LÁEV járműállományának – olvasható a bejegyzésben. Olyannyira sikeres ez a mozdony, hogy 2013-ban a hegység túlsó végén lévő Szilvásvárad is hasonló lokomotívot szerzett be, azóta pedig további két továbbfejlesztett változat beszerzése mellett kötelezte el magát a lillafüredi kisvasút.
A 100 éves LÁEV járata rendkívüli menetrenddel bár, de továbbra is közlekedik a járványhelyzet alatt, a védekezéshez szükséges szabályok betartása mellett.
(A borítóképen: A kisvasút 1926-tól szállít utasokat)