2024.07.28. 12:30
A nyár örökzöld hűsítője a sör – változnak a fogyasztók szokásai?
A magyar sörpiac az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül. A sörfogyasztás csökkenése mellett a minőségi sörök iránti kereslet növekedése figyelhető meg a kutatások szerint. Kíváncsiak voltunk, hogy olvasóink szeretik-e a sört és ha igen, melyiket részesítik előnyben.
A lényeg, hogy hideg, sok és sör legyen Fotó:Bánkúti Sándor
A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint Magyarországon 1990-ben még fejenként 105 liter sör fogyott, ami 2014-re 59 literre esett. Az iparágban technológiai és minőségi forradalom következett be, így azóta a sörfogyasztás emelkedett, bár a növekedés a Covid időszakot követően megtorpant. A magyar fogyasztás 2023-ban az európai trendekhez hasonlóan csökkent, tíz százalékkal esett vissza az előző évek adataihoz képest.
A minőségi söröket keresik a fogyasztók
Az idei évben ugyan sikerülhet ennek a lemaradásnak egy részét ledolgozni, de hosszú távon – illeszkedve a globális trendekhez – az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken. Az elmúlt években látványos a minőségi sörök felé történő elmozdulás: szintén a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint a szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes sörforgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal.
A sörtípusok közül a világos lager sör a legkedveltebb, legyen az bajor, bécsi vagy pilzeni típus. Ezt követik az IPA sörök, de a forgalomban gyakorlatilag a világ 107 elismert sörtípusából mindegyik előfordul – olvasható a hellovidek.hu portál cikkében.
Növekszik az ízesített és alkoholmentes sörök iránti kereslet
Vuleta Zsolt, a Borsodi Sörgyár ügyvezető és kereskedelmi igazgatója elmondta a hellovidek.hu – nak, hogy a hazai piacon évek óta tapasztalható a magasabb minőségű, prémium sörök részesedésének tartós növekedése.
A nyári időszakban jellemzően emelkedik a könnyen fogyasztható, könnyedebb ízű, ízesített, alkoholmentes és alacsony kalóriatartalmú sörök iránti kereslet. Hozzátette, hogy a középkategóriás Borsodi termékekből adnak el a legtöbbet, azonban az alkoholmentes ízesített sörök részesedése is számottevő. Bár évek óta megfigyelhető az alkoholmentes sörök iránti növekvő igény, az átlagosnál magasabb alkoholtartalommal bíró Borsodi Bivaly a márkán belül jelentős részesedéssel bír, az évről évre növekvő eladások is igazolják a termék kedveltségét
– ismertette az ügyvezető.
A dobozos és a csapolt sör a legkelendőbb
Megfigyeléseik alapján a kiskereskedelmi forgalomban a fogyasztók jelentős része a dobozos kiszerelést választja, a hagyományos 0,5 literes visszaváltható üvegek egyre inkább a háttérbe szorulnak, helyettük a prémium termékekre jellemző 0,33-as palackos kiszerelések értékesítése növekszik. A vendéglátásban a palackos sörök mellett a csapolt sörök is jelentős részaránnyal bírnak, így forgalmuk is számottevő. A Borsodi Sörgyár vezetőjének szavait erősítik olvasóink is. Megkérdeztük, hogy melyik a kedvenc sörük, és a többség a hideg csapolt sört részesíti előnyben, valamint a Borsodi Bivalyt is a kedvencek között említették.
Van, aki a vérnarancs ízesítésűre, más pedig a házilag főzött sörre esküszik. A hozzászólók többsége szerint a nyári melegben majdnem mindegy, csak hideg, sok és sör legyen.