Dilemmák sora

2 órája

Mobiltelefon-használat: Szerezd vissza a családod, avagy élet az okostelefon nélkül

A miskolci Mathias Corvinus Collegium, a szülők akadémiája programsorozat keretein belül egy újabb érdekes témát feszegetett. Ma nincs olyan család szinte, ahol ne lenne napi szinten beszéd téma a mobiltelefon-használat.

Szőke Ariadné

Mobiltelefon-használat: rendkívül fontos szerepet tölt be életünkben

Fotó: Xavier Lorenzo

A téma egyik aktualitását az a tény adja, hogy egyre több jelzést kapunk arra vonatkozóan, hogy a családokban megnövekedett azon gyermekek száma, akiknél „krónikus stressz, depresszió, szorongás és dühkitörés tapasztalható” a túlzott mobiltelefon-használat miatt - tudtuk meg Pöltl Ákostól, az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutató-szakértőjétől, mentoroktatótól. 

mobiltelefon-használat
A mobiltelefon-használat fontos lett az életünkben
Fotó: Tim Robberts

"Nagyon sok esetben a túlzott mobiltelefon-használat miatt jelentősen romlik a gyermek tanulmányi eredménye, illetve elszigetelődik adott esetben a társaitól, barátaitól, kevesebb minőségi időt tölt el együtt a család tagjaival, magyarázza a kutató-szakértő. Ezek egyre nyilvánvalóbbak és egyre súlyosabb problémák, mind az iskolában, mind otthon a családi környezetben. A másik ok, amiért időszerű ezen témáról beszélni, a mobiltelefon használatát korlátozó rendelet bevezetése miatt - vélte a mentoroktató. - Úgy gondolom, hogy ennek a bevezetésére, nincs alkalmas idő ezt mindenképp meg kellett lépni a lehető leggyorsabban” - mondta Pöltl Ákos.

Támogatják a pedagógusokat

A boon.hu több alkalommal foglalkozott a témával. Ennek kapcsán megtudtuk, hogy a mentoroktatónak is indul hamarosan egy akkreditált képzése, amelynek célja szintén az, hogy megfelelő ismereteket, módszertani eszközöket és gyakorlati támogatást nyújtsanak a pedagógusoknak ebben a témában.

Komoly kutatási anyagok jelentek meg, a mobiltelefon káros és veszélyes következményeivel kapcsolatban. Többek közt egy tavaly publikált technológia az oktatásban című UNESCO oktatási monitoring jelentése is foglalkozik ezzel és a következő legfontosabb megállapítást teszi: 

Az okostelefonokat 2 dolog miatt kell az iskolákból kivonni: elvonja a tanulók figyelmét, és a pedagógusok oktatási munkáját is aláássa, illetve az okostelefon jelenlétében az online zaklatások száma jelentős mértékben megnövekedett 

- hivatkozott a mentoroktató. 

Mik a káros veszélyei az okostelefon használatának? 

A virtuális környezet, vagyis online tér nem képezi le a valóságot. Sok fiatal kamasz sajnos elhiszi és azt gondolja, hogy amit lát éppen videót, az a helyes cselekvési és magatartásforma. A rengeteg információ áradat és nem megfelelő médiatartalom érzéketlenné teszi a gyermekeinket, akár a fizikai erőszak, agresszió iránt is. A legkárosabb következmény az, hogy a gyerekek fejlődésben lévő idegrendszerét áthuzalozza, nem fejlődnek megfelelően a kognitív, érzelmi intelligencia és szociális képességek a fiataloknál. Ennek egyik árulkodó jele amikor egy kamasz tökéletesen, viccesen, könnyedén kommunikál üzenetküldő appokban, de képtelen valakivel szóba elegyedni, vagy csak szemkontaktust felvenni másokkal a való életben.

Miért ne használjuk a tanítási órán? 

Fontos bevezetni egy új használatos fogalmat ebben a témakörben, ami nem más, mint a személyes képernyő fogalma, amikor minden gyerek saját képernyőt használ, ide tartozik az okostelefon mellet a laptop és tablet eszköz is a tantermi környezetben. Okos eszközök használatával gyorsabb a feladatvégzés, több az inger és az örömhormon, a dopamin is a tanórán, de egyúttal ez okozza a problémát is, mert amint végez a gyermek egy-egy iskolai feladattal, ezt követően máris elindul a még magasabb dopamin irányába, vagyis belép a saját közösségi fiókjaiba, ami azonnal, tartósan elvonja a figyelmét. Fontos tudni, hogy nemcsak a drog, alkohol és a gyógyszerek okozhatnak függőséget, hanem a képernyő is. 

Mobiltelefon-használat: Miben áll a szülő felelőssége? 

Nagyon fontos, hogy a szülőket releváns és hasznos információkkal, gyakorlatias nevelési tanácsokkal lássuk el, amelyeket otthoni környezetben képesek lesznek alkalmazni.

Az egyik legfontosabb nevelési eszköz – a szülői példamutatás - a gyermek minden esetben a szülőt mintázza. 

"Elsősorban otthoni környezetben a szülőnek kell megfelelően használni és korlátozni a mobiltelefon használatot. Nagyon fontos, hogy ebben a témában a szülők és pedagógusok szinkronban, szorosan együttműködve képesek legyenek megoldani és kezelni a felmerülő problémákat" - fejti ki Pöltl Ákos.

Kérésünkre elmondta Kiss Zsolt, hogy neki egy 16 éves kamaszlánya van és sajnos náluk is problémát okoz az okostelefont késő esti használata. „Úgy gondolom az okoseszköz sokat tud segíteni az oktatásban, hiszen megannyi ismeret és interaktív anyag megtalálható az interneten. Tiltással semmit nem érünk el, ehelyett a tudatos eszköz használatot kell erősíteni gyermekeinkben és otthon szülőként helyes példát mutatni."

Nálunk az esti vacsoránál és a beszélgetések alkalmával eltesszük az okoseszközt- ez tudatos döntés részünkről, és ez a család minden tagjára vonatkozik. A mobiltelefonnal kapcsolatos szabályozás szerintem csakis úgy működhet, ha mind az iskolában, mind az otthoni környezetben kiegyenlített ennek használata 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában